Parohia ortodoxa Viisoara

Apariţii editoriale

Publicaţii

Română (România)English (United Kingdom)
Acasă Multimedia ÎNGERII CUNOSC, PRIN BISERICĂ, ÎNȚELEPCIUNEA FELURITĂ A LUI DUMNEZEU
ÎNGERII CUNOSC, PRIN BISERICĂ, ÎNȚELEPCIUNEA FELURITĂ A LUI DUMNEZEU
Evaluare utilizator: / 0
Cel mai slabCel mai bun 
Scris de Preot Petru Roncea   
Miercuri, 07 Noiembrie 2018 12:04

Lumea miraculoasă a puterilor nevăzute pe care Dumnezeu le-a creat mai înainte de cele materiale ne aduce aminte în ziua cinstirii lor, a opta zi a lunii noiembrie – opt fiind cifră simbolică a celeilalte

lumi în care toți vom fi ca îngerii – de rațiunea divină adesea de nepătruns de mintea omenească prea mărginită de hotarele creatului. Când Dumnezeu a răspuns întrebărilor lui Iov, destăinuindu-i miracolul creației pământului, El spune că, atunci când întărea temeliile acestuia, „stelele dimineții cântau laolaltă și toți îngerii lui Dumnezeu Mă preamăreau.” (Iov 38, 7) Ceea ce înseamnă că lumea îngerilor exista deja când Dumnezeu a creat omul cu ceva mai prejos decât îngerii, cum spune psalmul antropologic: „Micșoratu-l-ai pe dânsul cu puțin față de îngeri…” (Psalm 8, 5)

 

Dumnezeu a creat ființe nevăzute și văzute care să-L cunoască și să-L preamărească. Ce putem înțelege de aici decât că a-L cunoaște pe Dumnezeu ne este dat atât prin formele spirituale, cât și prin cele materiale. Adică și nouă, oamenilor, fiind trup și suflet, materie și spirit, ni s-a dat să-L cunoaștem pe Dumnezeu atât după harul dat ființelor netrupești, cât și după cel dat celor trupești.

A-L cunoaște pe Dumnezeu de la spirit la spirit, adică cu rațiunile sufletului, este asemenea cunoașterii pe care o au îngerii, desigur, ei cu alte măsuri și de pe trepte superioare, omul fiind micșorat cu puțin față de ei. Asta înseamnă că la oameni cunoașterea lui Dumnezeu nu se ridică, de la spirit la spirit, la aceea a îngerilor. Dar cunoașterea prin forme pipăibile, o cunoaștere nou-testamentală favorizată de Întruparea Mântuitorului, cunoaștere adăugată celei de la spirit la spirit, e una mult mai bogată după care tânjesc, am putea spune, chiar și cetele cele fără de trup. De aceea Sfântul Apostol Pavel scrie efesenilor că îngerii adaugă la cunoașterea lor de Dumnezeu ceea ce ei n-au putut nicicum pătrunde doar cu spiritul, anume înțelepciunea și dragostea lui Dumnezeu arătată în oferirea spre moarte a Unicului Său Fiu Întrupat pentru mântuirea oamenilor: „Pentru ca înțelepciunea lui Dumnezeu cea de multe feluri să se facă cunoscută acum, prin Biserică, începătoriilor și stăpâniilor, în ceruri.” (Efeseni 3, 10) Biserica devine astfel loc al transfigurării oamenilor, taină pe care îngerii nu o cunosc și nu o pot experimenta. Într-o rugăciune de la Sfântul Maslu, a cincea, într-o pledoarie asupra tainei preoției dată oamenilor prin care aceștia pot săvârși dumnezeiasca Jertfă dincolo de catapeteasmă, se spune că „sfinții îngeri doresc să privească și să audă glasul Evangheliei Domnului Dumnezeu și să vadă cu ochii lor chipul Sfintei Jertfe și să se îndulcească de dumnezeiasca și Sfânta Liturghie.”

Suntem conștienți de superioritatea îngerilor față de noi, oamenii, de aceea ne și rugăm să ne însoțească pe calea vieții: „Înger, îngerașul meu / ce mi te-a dat Dumnezeu / totdeauna fii cu mine / și mă-nvață să fac bine…” ca unora cunoscuți ca fiind dinaintea noastră creați, pe de o parte, și că noi suntem cu puțin „micșorați” față de ei, pe de alta. În același timp, ca mădulare ale Bisericii prin Botez și, pentru că Biserica este Trupul lui Hristos, oamenii sunt superiori îngerilor prin faptul că sunt creați mai mult după chipul lui Dumnezeu arătat în persoana întrupată a lui Iisus Hristos, decât îngerii. Numai dacă ne gândim la darul creator pe care-l au oamenii și nu-l au îngerii, e destul să ne uimim de chemarea noastră de a spiritualiza lumea văzută prin Tainele Bisericii, fapt care-i face pe îngeri să-și acopere făptura cu aripile în fața tainei transfiguratoare a omului prin prefacerea pâinii și a vinului în Trupul și Sângele lui Hristos, care înseamnă de fapt tocmai acest act al mântuirii prin care omul devine Dumnezeu după har, îngerii rămânând pe vecie duhuri slujitoare omului devenit Dumnezeu.

Ultima actualizare în Miercuri, 07 Noiembrie 2018 12:07
 


Creat si gazduit de Nometra WebDesign and Hosting. XHTML and CSS.